25/11/2025
I fredags firade vi att det nu är 30 år sedan utbildningsprogrammet Naturvetenskaplig Problemlösning startade. Vi fick möta ett 50-tal alumner, starka och orädda att ta sig an nya utmanande problem – eller helt byta inriktning med förtröstan på att de kommer att klara det.
Många betonade betydelsen av att under utbildningen ha arbetat i grupper man inte själv har valt, att ta vara på varandras olika styrkor – och hitta sina egna, att använda och vidareutveckla. "Problemlösning har (för)följt mig genom karriären". "Man behöver inte kunna allt ... man kan alltid fråga någon."
Även om NP-programmet lades ner efter 10 år lever mycket av utvecklingsarbetet vidare genom oss som var med. Inom ramen för programmet utvecklades Lisebergsfysik och sedan samarbete med Science Center. Intresset för "kunskapsbildning" inom discipliner står i fokus för forskarskolan CUL för lärare. Våra studenter var duktiga på att förklara och lära ut ... vilket inspirerade arbetet med Chalmers mastersprogram Lärande och Ledarskap. Många studenter fortsatte inom Fysisk resursteori, som nu också startat utbildningsprogrammet Globala System
Maj Hanson och Mats Andersson inledde med att tala om ansökan till utlysningen 1993, och utvecklingsarbetet från 1994. Satsningen var ett av flera projekt med mål att utveckla utbildningar, men också att rekrytera fler kvinnliga studenter. Just NP nämnde inte detta explicit i rekryteringsmaterialet – men fick ändå flest kvinnliga studenter.
Läs mer om satsningen i Inger Wistedts rapporter
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/19296
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/19291
http://hdl.handle.net/2077/18171
/Ann-Marie