02/04/2026
Reflektioner efter 40 år i arbetslivet – del 7
I mitt förra inlägg avslutade jag med en tanke:
Kanske är det inte bara möten som blir effektivare –
utan också organisationer som blir tystare.
Det fick mig att fundera vidare.
När blir organisationer egentligen tysta?
Frågor ställs inte.
Invändningar förs inte fram.
Tveksamheter uttrycks inte.
Och kanske viktigast av allt – friktionen försvinner.
Under åren har det lagts ner tid på, och vi blivit hyfsat bra på att skapa samsyn.
Alignment – där tanken är att alla mer eller mindre ska acceptera den rådande ordningen.
Gemensam riktning.
Effektivitet.
Det är i grunden bra.
Men det har också en baksida.
Det som avviker får mindre plats.
Ifrågasättanden hinns inte med.
Olika perspektiv trängs undan.
Och möten som skulle kunna vara en plats för just detta fåt ibland motsatt effekt
Effektiva.
Strukturerade.
Men också förutsägbara.
Ibland undrar jag om vi i vår strävan efter effektiva organisationer också effektiviserar bort det som skulle kunna göra oss bättre.
Jag har ibland hört att tystnad är ett tecken på att allt fungerar. Har meer än en gång fått höra att om det är tyst i organisationen så fungerar HR.
Jag är inte säker på det, snarare tvärtom
Att vi slutat bolla olika tankar med varandra.
Att vi blivit bättre på att hålla med än att tänka tillsammans och lyssna
Och det får konsekvenser.
Organisationer blir mer försiktiga.
Mindre nyfikna.
Mindre innovativa.
På ytan fungerar allt men vi har tappat något.
Jag tror att organisationer behöver något mer än effektivitet.
De behöver utrymme för friktion och tid för att lyssna.
För att få olika perspektiv.
För ifrågasättande.
För det som inte riktigt passar in.
För det är ofta där de bästa idéerna uppstår.
Hur ser ni på detta?
Hur skapar vi organisationer där människor både kan samarbeta
och vågar utmana varandra?
GLAD PÅSK DÄRUTE ALLA VÄNNER