29/11/2024
Idag publicerades vår ordförandes intervju med Sveriges läkarförbund där han lyfter en viktig fråga som berör oss alla inom sjukvården: unga läkares arbetsvillkor.
I artikeln belyser han hur de utmaningar vi står inför som unga läkare inte bara påverkar oss individuellt, utan också hela sjukvårdssystemet. Bristande arbetsvillkor riskerar att driva bort framtida specialister, vilket i längden hotar patientsäkerheten och vårdens kvalitet.
Det är dags för förändring! Regionpolitiker och beslutsfattare måste ta sitt ansvar och prioritera bättre villkor för unga läkare. Det är en investering i framtidens hälso- och sjukvård.
Vi hoppas att artikeln kan bidra till en nödvändig diskussion och inspirera till handling. Läs gärna artikeln och dela med era nätverk – låt oss skapa medvetenhet och påverka tillsammans!
👉 Läs artikeln här:
Villkoren för läkare i början av karriären är så otillfredsställande att det riskerar att underminera kompetensförsörjningen av specialister i framtiden. Det menar Khalifa Khriba, ordförande för Sveriges Läkarförbund Student Örebro och ledamot i organisationens förbundsstyrelse.
– Villkoren för läkare tidigt i karriären är i många fall helt oacceptabla. Många underläkare används som billig arbetskraft som sysslar mest med administration, vilket släcker den entusiasm som många unga läkare känner när de börjar jobba, säger Khalifa Khriba.
Khalifa varnar för att det växande missnöjet bland underläkare skapar en allvarlig risk för svensk sjukvård. Med löner som inte speglar utbildningsnivån och en arbetsmiljö som många beskriver som tung och administrativ, är han orolig för att fler unga läkare väljer att lämna yrket – eller söker sig till andra grannländer som erbjuder bättre förutsättningar. Khalifas oro bekräftas i en aktuell undersökning från Läkarförbundet, där nära 4 av 10 av läkarna tidigt i karriären uppger att de överväger att byta jobb.
Khalifa pekar på att den låga ersättningen inte är den enda utmaningen. Även om lön är en viktig fråga, är det den administrativa bördan som unga läkare ställs inför som enligt honom skapar störst frustration.
– Om vi inte får möjlighet att utvecklas kliniskt under de första åren så tar det längre tid för oss att bli specialister. Det är en risk som sjukvården inte har råd att ta, menar han och hänvisar till Socialstyrelsens senaste uppföljning.
Där framgår att antalet specialistläkare per 100 000 invånare stått still sedan 2017. Samtidigt är 1 av 10 specialistläkare över 67 år. Det är ett varningstecken som Khalifa menar att arbetsgivarna inte får ignorera i den kommande avtalsrörelsen.
I den senaste avtalsrörelsen fick Läkarförbundet igenom ett partsgemensamt arbete för att få till högre ingångslöner för läkare tidigt i karriären. Khalifa menar att detta bara är ett första steg. Han anser att frågorna om arbetsvillkor och karriärutveckling måste prioriteras mycket högre, annars riskerar sjukvården att tappa både läkare och kompetens. Hans budskap är tydligt: Det är dags för förändring, och det är dags nu.
Läs texten i sin helhet på:
https://slf.se/min-viktigaste-fraga/