10/05/2022
Hej på er! 👋
Nu har det blivit dags för den sista Läsperiodens Alumn för det här läsåret och vi avslutar starkt med vår kära alumn Taina Flink! 🌟 Läs om hur hållbarhetsintresset som väcktes på TD har lett till hennes engagerade arbete för att binda samman hållbarhetsarbete och produktutveckling. Ordet är ditt, Taina! 😊
- Vem är du?
Jag kommer från Åland (Finland) och har bott i Göteborg sedan jag flyttade hit för att börja TD. Min familj består av min man Magnus, våra döttrar på 9 och 7 år och vår hund. Jag är en orädd person som gillar mer att kasta mig ut och göra och testa snarare än planera och fundera för mycket. Jag älskar att cykla, framförallt att cykla min lådcykel fullpackad med packning, barn och hund och att vara nära eller på havet.
- Var jobbar du? Vilken arbetsroll?
Jag driver Xvii, ett konsultbolag inom hållbar och cirkulär affärsutveckling och design med min medgrundare Karin Nyberg. Vi har startade Xvii för ett år sedan med Vinngroup som är delägare till oss. Jag jobbar både som konsult och internt med allt vad bolagsbyggande innebär.
- Hur kom du dit du är idag?
Det var miljökursen på TD som tände min insikt för produktutvecklarens roll att uppnå en ansvarsfull konsumtion. Under min master gjorde jag en utbytestermin i Nederländerna där jag läste hållbar design, men jobb inom det var inte lätta att hitta då. Jag fick chansen att börja på Stena Recycling och ett traineeprogram där. Jag jobbade i ett år helt utan arbetsuppgifter inom produktutveckling. Jag visste att jag behövde lära mig hur återvinning och produktion går till för att förstå hur man ska göra miljöbättre produkter. Efter traineeprogrammet tjatade jag mig till en plats på affärsutvecklingsavdelningen. Där startade jag en konsulttjänst inom design för återvinning där jag föreläste och plockade isär produkter för att lära ut hur man genom material- och konstruktionslösningar kan göra produkten mer återvinningsbar. Jag jobbade också med Stenas första produkt som skulle hyras ut som en paketerad tjänst och lärde mig mycket om allt det praktiska som krävs när man ställer om från att sälja en produkt till en tjänst. När begreppet cirkulär ekonomi börjat sprida sig blev jag tidigt en förespråkare och utbildare i det. Efter åtta år kände jag behovet att testa något nytt och började på Afry som hållbarhetskonsult. Det var i uppdrag där jag såg att det finns ett stort gap mellan hållbarhetsavdelningar och produktutvecklare, att de pratar olika språk och att det behövs en översättare av visioner och strategier från företagsnivå ner till produktnivå för att få till en förändring. Samtidigt kom jag av en slump i kontakt med Vinngroup. Genom dem träffade jag min medgrundare Karin som som är ekonom och har jobbat som managementkonsult med hållbarhetsinriktning. Med hennes perspektiv på vad som behöver ske i ledningar, styrelser och det finansiella perspektivet kompletterar vi varandra grymt bra och kan fungera som bryggor i organisationer mellan affärsutveckling, produktutveckling, ledning och hållbarhetsavdelningar.
- Hur kan en arbetsdag ut?
Min vardag består av att jobba i kundprojekt, säljdialoger och offertskrivande för nya projekt samt rekrytering, men också en stor del internt arbete i allt från strategi till administration och planering om stort som smått. Kundprojekten handlar ofta om att ta position inom hållbarhet, hitta nya affärsmöjligheter inom hållbarhet och cirkulär ekonomi eller att förbättra befintliga produkter och tjänster ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Vad har du för framtidsvisioner?
Jag har ju en stor vision om att världen ska bli en värld där mina barn ska ha samma möjligheter som tidigare generationer att leva och utvecklas. Vi behöver minska vår konsumtion av naturresurser, få våra produkter att hålla längre och ändra beteendemönster kopplat till hur vi lever. Det är ju ingen liten vision, men jag vet att vi kan skapa mer värde med mindre resurser genom att övergå till en mer cirkulär och hållbar ekonomi och att vi på köpet kommer bli nöjdare med det vi redan har både fysiskt och psykiskt.
För mig personligen är min vision att jag har bidragit till det, att jag lyckats påverka eller inspirera människor i min närhet och mina egna barn.
- Vad känner du att du har tagit med dig från TD?
Förmågan att hantera osäkerheter är det jag har allra störst nytta av i mitt jobb. Det tycker jag verkligen jag fick med mig från TD. Det är viktigt när vi lever i en föränderlig tid där både affärslogik, arbetssätt och behov/kundbeteenden omdefinieras att man är trygg i sig själv för att hjälpa kunder våga ta de läskiga stegen ut på okänd mark.
Även metoder för att kunna strukturera stora mängder information har jag nytta av.
- Tre tips du hade skickat med en TD-student:
1. Att anstränga sig att även jobba själv i något projekt har hjälpt mig förstå vad jag kan och inte kan, och det kom inte naturligt under utbildningen. Det är ju mycket läskigare, men också mycket större belöning när man lyckas!
2. Att inte tänka att man ska få drömjobbet direkt, men att man kommer lära sig saker oavsett. Att lära sig affärsmässighet är jätteviktigt för att nå fram med sina idéer och det är bara bra om du testat flera bolag/roller.
3. Att vara ödmjuk för andras kompetenser i arbetslivet (vi blir ju lätt lite indoktrinerade om att TD är så himla bra, och det är vi, men det finns många bra kompetenser där ute som kompletterar våra).
Nyfiken på Xvii?
www.xvii.se
Har du frågor till Taina?
[email protected]
Bästa hälsningar,
TDjobb 💼