Teknisk fysik och matematik Chalmers

Teknisk fysik och matematik Chalmers Tycker du att matematik och fysik är roligt? Teknisk fysik eller Teknisk matematik är kanske utbildningen för dig! Välkommen att skicka frågor eller besök oss!

Vill du prova på att vara student en dag eller lära dig mer om vår utbildning? Vi som driver den här sidan är med i rekryteringsgruppen för Teknisk fysik och matematik och är vana att svara på frågor. Det är vi som är med och representerar Chalmers på olika mässor och besöksdagar. I gruppen finns det studenter från samtliga årskurser på grundutbildningen. Om du har någon fråga är det självklart att du ska skicka ett mail till oss!

✨ Stort tack till alla som besökte oss under Lise Meitner-dagarna! ✨
Det var fantastiskt att träffa er och få dela vår p...
25/11/2025

✨ Stort tack till alla som besökte oss under Lise Meitner-dagarna! ✨
Det var fantastiskt att träffa er och få dela vår passion för teknik, fysik och studentlivet på F/TM. 🙌
Missade ni oss? Ingen fara!
Ni kan fortfarande upptäcka mer via våran hemsida:
- Skugga en student
- Chatta direkt med våra studenter
- Läs mer om vad F och TM faktiskt innehåller
👉 Gå till ftek.se/frek/

Hejhej! Slutligen vill jag presentera vad man faktiskt får göra under utbildningen.Vanligtvis några gånger i veckan har ...
17/04/2025

Hejhej! Slutligen vill jag presentera vad man faktiskt får göra under utbildningen.

Vanligtvis några gånger i veckan har man föreläsningar i olika kurser, där föreläsare går igenom både teori och uppgifter för att klara tentorna, dvs slutproven. Det brukar även finnas räkneövningar man kan gå till för att göra uppgifter och få hjälp av handledare. Ibland får man möjligheten att också göra inlämningar eller skriva duggor (mindre prov för att testa ens kunskaper) för att få bonuspoäng som hjälper en att klara tentan!

Det jag tycker är speciellt med just Teknisk fysik är labbarna. I flera kurser får man göra praktiska labbar kopplade till teorin som låter en experimentera med mätutrustning och se häftiga fenomen i verkligheten! En labb jag tyckte var särskilt cool var när jag och min labbpartner skulle överföra ljud genom en laser. Då hade man tillgång till labbet över några dagar och man fick tillverka sin egen uppställning. När allt tillslut fungerade kunde man helt enkelt stänga av ljudet genom att blockera laserstrålen eller sätta på taklampan (slide 2 och 3)! Sjukt coolt tycker jag, men det bästa var nog att man hade ursäkt att spela musik hela labben (:

Det var allt för mig denna veckan! Undrar du mer om utbildningen? Tveka inte att höra av dig 😁

Hej igen! Det som också lockade mig till Chalmers var det breda studentliv som de hade att erbjuda! Det finns alltid någ...
15/04/2025

Hej igen! Det som också lockade mig till Chalmers var det breda studentliv som de hade att erbjuda! Det finns alltid någonting att hitta på och engagera sig inom.

För tillfället sitter jag i fysiksektionens rekryteringsgrupp (bild 2) som bland annat ansvarar för detta kontot, men som också åker till gymnasieskolor och står på mässor för att prata om Teknisk fysik och Teknisk matematik! Tidigare har jag även varit delaktig i sektionens studienämnd som ser till att utbildningen fungerar som den ska och anordnar cocktailpartyn, samt brädspelsföreningen som bland annat anordnar brädspelskvällar 🙂

Jag tycker att studentlivet har varit fantastiskt och efter snart tre år fortsätter jag att förvånas
över gemenskapen och allt kul som finns att göra. Oavsett om man gillar sittningar, pubrundor
och fysiska aktiviteter eller brädspelskvällar, spex och filmvisning, finns det verkligen något för
alla!

Ställ gärna frågor om du har några funderingar kring studentlivet eller om något annat!

Bilder:

Hejsan! Jag heter Hugo och går just nu tredje året på Teknisk fysik på Chalmers! Denna veckan tänkte jag dela med mig li...
14/04/2025

Hejsan! Jag heter Hugo och går just nu tredje året på Teknisk fysik på Chalmers!

Denna veckan tänkte jag dela med mig lite av hur livet på campus kan se ut.

Varför valde jag denna utbildningen? Jag läste natur på gymnasiet och visste att jag var
intresserad av fysik och matematik. Ett civilingenjörsprogram lät perfekt då jag vill använda
mina kunskaper för att bli en bli en bra problemlösare samtidigt som man får lära sig mycket om nya och intressanta ämnen. Jag känner verkligen att utbildningen har uppfyllt mina
förväntningar genom en stabil teoretisk bakgrund varvat med labbar, programmering och
intressanta projekt!

Nu när jag står inför mitt val av masterprogram inser jag att denna utbildningen var rätt val för mig. Tack vare den breda grunden finns det många inriktningar att välja på. Personligen tycker jag bland annat att kursen i kvantfysik var väldigt intressant och fortsätter gärna läsa mer om det, men vad jag faktiskt väljer återstår att se. Oavsett vad man är intresserad av eller vilken karriär man vill ha, går det att specialisera sig i nästan vad som helst!

Ni får jättegärna ställa frågor i kommentarerna eller privat under veckans gång!

RIKSIDROTTSUNIVERISTET 🏃‍♂️Vid sidan av studierna är jag aktiv friidrottare och tävlar för ÖIS huvudsakligen inom långsp...
09/04/2025

RIKSIDROTTSUNIVERISTET 🏃‍♂️

Vid sidan av studierna är jag aktiv friidrottare och tävlar för ÖIS huvudsakligen inom långsprint - både med och utan häckar.

För att kombinera studier och idrottande på ett så bra sätt som möjligt så är jag med i RIU. Chalmers är ett RIU vilket står för riksidrottsuniversitet som gör att man kan få stöd av skolan om exempelvis ett läger krockar med en tenta eller liknande. Men även möjlighet att göra ett VO2Max- och tröskeltester på GUs testcenter som ni kan se på andra bilden.

Att göra något vid sidan av Teknisk fysik är ett måste för min del. Träning är något jag älskar (som också gynnar studierna). Det är även väldigt bra för sömn, fokus och koncentration. 🛌🏋🏃‍♂️

Fysikteknologsektionen (F-sektionen) består av studenter på programmen Teknisk fysik och Teknisk matematik. Det finns al...
08/04/2025

Fysikteknologsektionen (F-sektionen) består av studenter på programmen Teknisk fysik och Teknisk matematik. Det finns alltid något att göra för den som önskar att bli sysselsatt av något annat än Persson-Böiers litterära verk.

Första bilden är tagen från GD-salen och en asplunch där en förening bjuder på lunch och berättar om sin verksamhet och hoppas rekrytera nya aspar (sökande på chalmerslingo). Ganska ofta kommer även företag och bjuder på lunch under en lunchföreläsning. Detta gör att man får en uppfattning om vad man kan jobba med som Teknisk fysiker. Att företag söker chalmerister märks och det är roligt att få träffa verksamma i industrin under tiden man pluggar för att få en bredare uppfattning om yrkeslivet i sig.

Sektionen har massor av föreningar. En vanlig vecka kan du till exempel springa ett måndagslöp med FIF eller gå på en fest arrad av F6. Kort sagt finns det många möjligheter på Chalmers att lära känna studenter från olika sektioner och olika årskullar. Man kan även äta pizza och spela Mario-kart. I like. 🏎🍕

På tredje bilden befinner jag mig på Gasquen som är Chalmers alldeles egna nattklubb. Vakar över mig gör Dragos (Inte Fantomen!!!) som är sektionens skyddshelgon. Det finns massor av föreningar både på sektionen och på Chalmers i sig. 

Du kommer garanterat hitta något som passar dig. 🥳

Hallå eller! 😎Mitt namn är Albin, är 20 år gammal och läser första året på Teknisk fysik här på Chalmers. I kommande inl...
07/04/2025

Hallå eller! 😎

Mitt namn är Albin, är 20 år gammal och läser första året på Teknisk fysik här på Chalmers. I kommande inlägg tänkte jag visa upp lite hur vardagen på
programmet ser ut i sin helhet och lite vad man kan göra när man inte pluggar. ☀️

På gymnasiet läste jag ekonomi med juridikinriktning men kände att jag ville testa något annat och läsa mer matte. Så det blev ett tekniskt basår på Chalmers och Campus Lindholmen, sen hamnade jag här. Man vet inte vad man gillar om man inte
har testat. Hittills trivs jag superbra. Det finns massa fina människor att hänga med och dagarna kan se väldigt olika ut. 🙂📚🎒

Teknisk fysik är ett jätteintressant program med många spännande kurser och jag hoppas ni är lika taggade denna vecka som jag är. Om ni har frågor så tveka inte på att höra av er! 📐🍎

❔FAQ❔Jag tänkte svara på 3 frågor jag fått av vänner och familj hemifrån om Chalmers och F.📚Hur svårt är det?För mig har...
04/04/2025

❔FAQ❔Jag tänkte svara på 3 frågor jag fått av vänner och familj hemifrån om Chalmers och F.

📚Hur svårt är det?
För mig har det varit svårt ända sedan starten men det har också alltid varit kul och det jobbiga har LÄTT varit värt det. Samtidigt finns det dem som har klarat alla kurser utan problem.

🏫Hur är studenterna?
Alla är så snälla. Jag har verkligen inte pratat med en människa som inte är trevlig och social. Dessutom är alla så hjälpsamma, man förklarar, tröstar, skrattar och hjälper varandra framåt!

⏰Har du tid för annat än plugg?
I början tyckte jag inte att jag hade det, förändringarna var så stora och så mycket nytt att anpassa sig till och hänga med i. Nu när man vet hur det funkar att tvätta, laga mat, diska och plugga så finns absolut tid till annat, sen är det såklart mer och mindre i perioder.

FÖRSTA DAGEN: MOTTAGNINGEN 1️⃣Jag var förmodligen som alla andra livrädd första dagen, jag minns att jag sa till mamma a...
03/04/2025

FÖRSTA DAGEN: MOTTAGNINGEN 1️⃣

Jag var förmodligen som alla andra livrädd första dagen, jag minns att jag sa till mamma att jag åker hem istället kvällen innan, jag saknade hemma så mycket och kände att allt var fel, jag kunde inte tvätta själv?! Men jag gick till Götaplatsen där man samlas första dagen, fick min F-tröja och min phaddergrupp och hade direkt en tillhörighet och ett gäng att gå på mottagningens miljarder aktiviteter på.

Dagen därpå började lite repeterande matematik som varvades med aktiviteter på eftermiddagarna för att hitta vänner och lära känna staden, campus och klasskamrater. 

Just då minns jag att jag tyckte allt var på liv och död men i efterhand är det något jag gärna gjort igen.

För att knyta an till mitt tidigare inlägg finns det ibland så mycket kul att plugget nästan glöms bort, men vid tentati...
02/04/2025

För att knyta an till mitt tidigare inlägg finns det ibland så mycket kul att plugget nästan glöms bort, men vid tentatider gör det sig påminnt…

På Chalmers läser vi i läsperioder, eller LP som vi kallar det, och mellan dessa kan plugget variera väldigt mycket. Exempelvis har jag denna LP mycket labbar medan den förra var teoretisk med inlämningar. I nästan varje LP finns dock något praktiskt, i tvåan var det mycket el, i ettan var det mer projektuppgifter som att CADa en leksak. Nu i trean har vi en hel kurs där man utifrån en problembeskrivning ska genomföra en labb och hitta svar.

Bortsett från labbar har vi föreläsningar där teori gås igenom och räkneövningar där uppgifter löses av en lärare. Jag tycker att räkneövningar är bäst då det är där det ofta klickar för mig. Efter ett tag så hittar man sin egen pluggstil och vad som funkar för en själv och vad man ska fokusera på för att förstå allt vi läser.

Adress

Gothenburg

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Teknisk fysik och matematik Chalmers postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela