12/12/2025
🚋 Nu är spårvägen till Lindholmen invigd – ett viktigt steg för Göteborg och hela Västsverige
Den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen har nu invigts och stärker kollektivtrafiken i Göteborg och Västsverige – ett viktigt steg för hållbar mobilitet och regional utveckling. En efterlängtad satsning som stärker kollektivtrafiken, knyter samman stadens utvecklingsområden och bidrar till ett mer hållbart transportsystem.
- Ett hållbart transportsystem är en grundförutsättning för en hållbar region. När fler reser kollektivt minskar trängseln och vi skapar utrymme för fler att ta sig fram – till jobbet, skolan och vardagen, sade Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.
Invigningsceremonin hölls vid hållplats Lindholmen och samlade representanter från kommun, region och trafikhuvudmän som Västtrafik och Göteborgs Spårvägar AB. Göteborgs Stads borgmästare Aslan Akbas invigningstalade, tillsammans med Helén Eliasson och Brunnsbo musikklasser underhöll från scenen.
Med nya hållplatser, nypremiär för linje 12 och stärkta kopplingar mellan Hisingen och centrum har ännu ett steg tagits mot ett mer sammanhållet, robust och framtidssäkrat kollektivtrafiksystem – ett Göteborg och Västsverige i fortsatt rörelse.
Den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen är en del av program Brunnsbo-Linné som delfinansieras av staten genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för. Projektet drivs av Exploateringsförvaltningen, Göteborgs Stad med stöd av förvaltningar och bolag inom staden samt Västra Götalandsregionen och Västtrafik.