20/04/2026
Enorma mängder vatten saknas i Vättern just nu.
Hur länge ska politikerna och media blunda för den vattenkris som nu är ett faktum?
I 16 år har vi kämpat för att försöka skydda Vättern mot en giftig jordartsmetallgruva i Norra Kärr, som skulle ligga inne i Vätterns tillrinningsområde.
Bolaget och SGU hävdar att vår oro för Vätterns säkerhet är överdriven och försäkrar att det inte finns någon risk för att Vätterns vatten skulle kunna bli förorenat av gruvdriften.
Alla gruvor läcker giftiga ämnen till omgivningen.
Det har blivit uppenbart att existerande vatten och miljöskyddslagstiftning inte räcker till för att skydda våra livsviktiga sötvatten reservoarer, på ett effektivt sätt, särskilt inte är det gäller gruvetableringar, som sedan lång tid tillbaka har en gräddfil i tillståndsprocesserna. Trots detta genomförs nu en mängd olika åtgärder för att försvaga miljöskyddet i samband med gruvetableringar. Det senaste och kanske allvarligaste tilltaget är att underminera EUs Vatten direktiv - det effektivaste skyddet för vårt livsviktiga sötvatten och dricksvatten! Gruvindustrins lobbyister har ett järngrepp om både EU och vår regering.
Nu måste våra politiker vakna innan det är för sent!!
Endast 3% av allt vatten på vår planet är sötvatten och av de 3% är mer än 2% infruset i polarisar och glaciärer, samt finns långt ner i jordskorpan - oåtkomligt för oss. Förstår man inte allvaret nu blir priset oerhört högt att betala.
Vi har verkligen inte råd att riskera att Vätterns vatten blir förorenat om omöjligt att använda som dricksvatten.
Vidta åtgärder NU för att stoppa denna sinnessjuka utveckling och skydda Vättern på riktigt!
Carina Gustafsson, ordf i Urbergsgruppen Grenna - Norra Kärr
Vattennivån i Vättern har inte varit så låg i april sedan 2003. Det syns runt om sjön, där stränderna är betydligt större än de brukar vara.