29/09/2020
Ledarskap handlar om transparens och samtal. Det handlar om att tala utifrån ett ”vi” och inte ett ”jag”. För ”jaget” kan inte förändra en skola, ”jag” kan inte ”vilja” och ”utföra”, ”jaget” är bara en bild av att man själv tror att man på egen hand kan få andra att utföra. Det är inte ett gott ledarskap som vill ha med sig alla andra utan det är ett ledarskap som endast vill lyfta fram och lyfta upp egot när saker går bra och när det går dåligt blir det därför lättare att säga ni.
Finns inte ”vi” blir det svårt att nå ut, finns inte ”vi” så är det svårt att motivera ”viljan”, finns inte ”vi” blir förändringen väldigt marginell och inte påtaglig. Den enda gång ”jag” kan förändra är när man arbetar utifrån ett ”vi”.
Jag tror på ett ”vi” för jag är lika ansvarig när det går bra och när det går dåligt. Mitt ansvar som chef oavsett hur det går.