31/03/2021
Varför ska man spara på börsen? De senaste 100 åren har börsen varit den överlägset bästa sparformen och har i snitt gett 7% i avkastning per år. Vilket på 60 år hade gett ca 58x pengarna!
Vad som gör ett sparande på börsen så bra är ränta-på-ränta effekten, det vill säga en accelererande tillväxttakt. Detta är extra gynnsamt för personer med en väldigt lång sparhorisont (exempelvis studenter!). 10.000kr med 10% avkastning under ett år ger 1.000kr, nästa år ger samma avkastning på 11.000kr istället 1.100kr! Snöbollen är i rullning och när sparandet är uppe i 100.000kr blir 10% på ett år 10.000kr, det vill säga hela startbeloppet! Lägg sedan på ett månadssparande, the sky is the limit!
Självklart innebär börsen en del risker, däremot om du inte jagar snabba pengar utan är långsiktig finns det massor att vinna. Den minst riskfyllda vägen att gå är att varje månad spara 10% av din inkomst i en indexfond.
Håll utkik här för mer tips, tricks, inspiration och varför det är viktigt att börja spara NU. Om ni har några funderingar är det bara att höra av sig, annars önskar vi er en Glad Påsk!!