06/06/2026
Till dig som oroar dig för att du inte ska kunna ge dina barn en rolig sommar.
Kanske har ni ingenting speciellt planerat utan kommer att vara hemma i lägenheten största delen av sommaren, kanske har ni inte ekonomiska möjligheter att hyra stuga eller göra några andra längre utflykter. Kanske har du en tung känsla av att inte kunna göra sådant som ”alla andra” gör och oro över att barnen inte ska ha något att berätta vid skolstarten. Kanske har ni en hel del planerat, men du känner ändå att det inte är tillräckligt. Jag vill ge dig lite tröstande ord, även om jag inte vet hur det känns för just dig just nu.
Min övertygelse är nämligen att det som verkligen betyder någonting är att vi tittar in i ögonen på våra ungar. Oavsett om vi sitter vid medelhavet, på en brygga i Småland, en klippa i Bohuslän, en bänk i närmsta park eller hemma på balkongen. Det viktigaste är att vi kramar dem, leker med dem, läser för dem, lyssnar på dem och dansar med dem. Att vi låter dem vara uppe sent, bygga kojor, äta frukost i soffan och på andra vis få känna känslan av frihet på sommarlovet. Sommaren ska ge dem tid för återhämtning och tid med oss. Tiden, det är tiden som betyder något.
Det som sjunker in i deras kroppar och sparas för evigt är mycket av det där som inte kostar någonting. Så som känslan av att somna sommarsvettig intill en förälder eller upplevelsen av trygghet och omsorg när man skrubbar sina knän. Doften av blommor, solen mot nosen under cykelturen och småpratet i sängen på morgonen. Det är de små stunderna av närvaro, när vi delar ett skratt eller bygger ett nytt minne tillsammans, som betyder något. Det är i det lilla, inte i det stora. Inte i det materiella, inte i utflykter eller resmål som går att rada upp på en lista. Det är ingen tävling eller jakt på flest aktiviteter, utan handlar om hur vi har det och vad vi känner när vi är tillsammans.
Extra viktigt är det att påminna sig själv om detta just nu när det extra lyckligt och härligt i flödena på sociala medier. Vi ser ljusklädda glada barn vid skolavslutningar och examensfirande, bilder från flygplan på väg mot medelhavet, restaurangbesök med fullproppade bord och IKEA-uppslagsliknande sammankomster på nyoljade pooldäck. Bakom bilderna pågår livet precis som vanligt hos oss alla. Operfekta liv, röriga liv. Mänskliga liv som inte är roliga alltid, men som innehåller stunder av total perfektion.
Om du har ditt eller dina barn hos dig nu - ta deras händer, dofta i deras hår. Säg deras namn, le mot dem. Har ni skrattat tillsammans idag? Pratat om något spännande? Lyssnat på varandras drömmar? Läst en spännande bok? Kramats?
Att ni har varandra betyder allt, det blir en bra sommar. En tillräckligt bra sommar.
Foto: Pexels/Anna Rye