08/06/2026
"Nästa år firar Nordiska folkhögskolan 80-årsjubileum. I slutet av andra världskriget var det de två folkhögskolelärarna Essie och Sture Altvall, som tillsammans med två andra folkhögskolelärare Carin Cederblad och Carl Guldagger som de träffat i Danmark, fick idéen om en nordisk folkhögskola.
Tillsammans formulerade de i efterkrigstiden efter fem år av krig och stängda gränser en vision om en skola för mötet, det fria samspelet och den samverkan som växer fram genom det. En skola där man delar sina verkligheter, upptäcker världen och sina egna möjligheter.
Med envishet och mod såg de till att hitta pengarna för att kunna starta skolan och det var verkligen bokstavligt talat för när de hälsade de första 33 eleverna välkomna till skolan i oktober 1947 så hade de egentligen bara finansiering till tre månaders skoldrift. Men de hade modet, uthålligheten och visionen och på något sätt löste de det och tack vare det kan vi, snart åttio år senare fira avslutning här på Nordiska folkhögskolan idag.
Så vi fortsätter, i deras anda, hoppas vi, att vara en skola där man kan upptäcka sina egna möjligheter i mötet med andra.
Och till både er som slutar här idag eller fortsätter till hösten, ta med er mötet som har skett här och fortsätt att upptäcka världen och era möjligheter att verka i den. Ge inte vika för rädslan. Fortsätt. Minns vad det är för typ av samhälle vi vill skapa egentligen och spjärna emot när vi tycker att går åt fel håll. Ge, om inte hela så i alla fall delar av era liv, till öppenhet, samtal och förståelse.
Fortsätt som ett höstlöv i vårens första flod
Som ett hjärta som vägrar sluta slå
När varje bön gått åt, fortsätt."
– Rektor på Nordiska folkhögskolan, Jonatan Rask.
Utdrag ur tal på skolavslutningen 2 juni 2026.