07/04/2026
Din reaktion är ingen överreaktion
Inom KBT anser man att alla beteenden har en funktion. Din reaktion är ditt systems sätt att hantera en situation baserat på vad du varit med om förut.
Att kalla det en överreaktion är att ignorera sammanhanget. Du överreagerar inte – du reagerar utifrån din karta av världen.
När vi ser någon reagera starkt ser vi bara toppen av isberget. Under ytan finns tidigare erfarenheter, trauma och inlärda mönster. En reaktion är alltid rimlig utifrån personens historik och nervsystem. Istället för att döma utifrån styrkan i en reaktion, börja fråga: 'Vad är det jag inte ser som gör den här reaktionen logisk?