Flygsektionen

Flygsektionen Sektionen för studenter vid civilingenjörsutbildningen Farkostteknik och kandidatprogrammet Simuleringsteknik och virtuell design på KTH.

Vad kan man jobba med när man pluggat klart? Vilka är det som anställer ingenjörer i Sverige? Vad är ens en ingenjör?Kom...
01/10/2025

Vad kan man jobba med när man pluggat klart? Vilka är det som anställer ingenjörer i Sverige? Vad är ens en ingenjör?

Kom till Flygsektionens Arbetsmarknadsmässa i Nymble imorgon 10:00-16.00 och se vad som väntar efter examen!

Än en gång står hårdrocken i T-centralens rampljus. Vild publik och hög musik, kan det bli bättre? Stort tack till   och...
15/04/2025

Än en gång står hårdrocken i T-centralens rampljus. Vild publik och hög musik, kan det bli bättre?

Stort tack till och för den fantastiska showen,
🤘 ROCK ON 🤘
Estradören

Flygsektionen kan nu, i stolt samarbete med  , officiellt kalla sig menssäkrad!I vår sektionslokal hittar ni nu två snyg...
12/03/2025

Flygsektionen kan nu, i stolt samarbete med , officiellt kalla sig menssäkrad!

I vår sektionslokal hittar ni nu två snygga och fräscha boxar, fyllda med mensskydd, på vardera toalett – alltid tillgängliga för den som behöver.

Vi vill att alla ska känna sig trygga och bekväma i våra lokaler, och detta är ett steg mot en mer inkluderande och omtänksam miljö för alla våra medlemmar.

Tack !!💙💙

⛷️🏂⛷️ Flygare har intagit backarna i Åre 🏂⛷️🏂Enligt gammal tradition har flygsektionen återigen fyllt Åre med fina frack...
22/01/2025

⛷️🏂⛷️ Flygare har intagit backarna i Åre 🏂⛷️🏂

Enligt gammal tradition har flygsektionen återigen fyllt Åre med fina frackar och trotsat oväder med sin sång!

Genom regn och orkan har det åkts, sjungits, gasquats och sillisats, och nu vill vi tacka KBM 24-25 och för en fantastisk resa!

Med frack och fjäll i hjärtat
Estradören

Hej bästa Flygsektionen! På årets sista dag vill vi i styrelsen passa på att tacka er alla flygare och funktionärer, nya...
01/01/2025

Hej bästa Flygsektionen!

På årets sista dag vill vi i styrelsen passa på att tacka er alla flygare och funktionärer, nya som gamla, för året som gått. Året har burit med sig många höjdpunkter; Åreresan, Jublet och alla gasquer vi haft är bara några av de kul saker vi klarat av.

T-Centralen besitts fortsatt av oss flygare och vi har haft en riktigt grym mottagning. Något som glädjer oss är också det stora engagemanget från ettan, vilket bland annat resulterade i lussebullar under SM4.

Imorgon börjar 2025, Flygsektionens 56e levnadsår, och med det får vi en ny styrelse, ledningsgrupp och nämndmedlemmar. Vi förutspår ett strålande år, låt oss arbeta för det!

Gott nytt år önskar styrelsen!

SM3 är i full sving, tankar lyfts, förslag (både bra och bättre) läggs, och stämningen är på topp! Blir det SM3 i dagarn...
08/10/2024

SM3 är i full sving, tankar lyfts, förslag (både bra och bättre) läggs, och stämningen är på topp! Blir det SM3 i dagarna tre? Bara ordförande vet!

✨ Påminnelse! ✨Anmälan till Flygsektionens storslagna jubileumsbal stänger IMORGON! Missa inte chansen att fira med oss ...
05/10/2024

✨ Påminnelse! ✨
Anmälan till Flygsektionens storslagna jubileumsbal stänger IMORGON! Missa inte chansen att fira med oss på Berns Salonger den 9 november! 💃🕺

Länk till anmälan hittar du på Jublets Instagram och i Flygsektionens facebookkanaler. ✈️🎉

Säkra din plats nu – vi ses där! 🥂

Stort välkommen T-24! Efter regn kommer solsken och efter upprop kommer mottagning, det visste redan de gamle grekerna!
13/08/2024

Stort välkommen T-24! Efter regn kommer solsken och efter upprop kommer mottagning, det visste redan de gamle grekerna!

Du glömmer väl inte SM2 imorgon? 17:30 smäller det igång, baren är öppen och mat kommer serveras! Kom och ha en kanon-on...
23/04/2024

Du glömmer väl inte SM2 imorgon? 17:30 smäller det igång, baren är öppen och mat kommer serveras! Kom och ha en kanon-onsdag, gör din röst hörd och umgås i det bästa av sällskap - flygsektionen.

Hej! Jag heter Kalle och går tredje året på Farkostteknik. Jag är från början från Norrköping och har alltså flyttat til...
14/04/2024

Hej! Jag heter Kalle och går tredje året på Farkostteknik. Jag är från början från Norrköping och har alltså flyttat till Stockholm för att börja plugga här.

Jag valde farkost främst för att jag alltid gillat fysik och matte. Nu i Maj ska vi i trean välja master, det ska bli spännande! Jag lutar just nu mot tillämpad matematik med spåret datavetenskap, något jag fått upp ögonen för under mitt kandidatexamensarbetet inom maskininlärning. Det är en av de stora fördelarna med farkost, det ger möjligheten att nischa in sig på många olika områden.

Att hitta boende i Stockholm om man flyttar hit är enklast genom SSSB. Hos SSSB kan du samla 90 ködagar innan du börjar plugga och i Kungshamra eller på Lappis kan man med lite tur få ett korridorsrum för de 90 dagarna. Minimum är mellan 1-4 dagar och genomsnittet ligger runt 190dagar!

Utöver plugget finns en hel del att göra på KTH och inte minst inom flygsektionen. Under 1an och 2an engagerade jag mig i studienämnden och utanför sektionen är jag med i KTH innovation där jag utvecklar en hemsida för mattestudier på gymnasienivå.

Hoppas vi syns till hösten!

Hej alla glada!Jag är William 'Kåhre' Kåhre och pluggar mitt 4:e år på Farkossteknik på Masterprogrammet Fordonsteknik. ...
11/04/2024

Hej alla glada!

Jag är William 'Kåhre' Kåhre och pluggar mitt 4:e år på Farkossteknik på Masterprogrammet Fordonsteknik.

När jag gick på gymnasiet så snackade jag med min SYV och sa något i stil med "jag vill designa/bygga bilar och hojar" och då sa han att det finns EN utbildning i Sverige som låter som något som skulle passa mig perfekt. Så jag sökte till farkost och kunde inte blivit nöjdare!

Det visade sig att bil och hojdelen av mitt intresse fick tills jag började min master eftersom farkostteknik var så oerhört mycket bredare än bara bilar och motorcyklar. Bland annat fick jag designa och räkna på en "stötbågsbur" i kolfiber till ett spårracingfordon i mitt kandidatexamensarbete.

Men idag så sitter jag med diverse områden av utvecklingen av bilar. Det jag inte riktigt hade förstått innan jag började plugga var hur mycket matte och fysik som behövs för att bygga en bil så ibland blir det lite överväldigande, men fortfarande svincoolt!Den här veckan sitter jag med att designa en simuleringsmodell för vår Volvo S90 testbil i fordonslabbet, innan jul gjorde byggde vi en annan modell för styrningen av en hybriddrivlina, och gjorde vindtunnelexperiment på en bilmodell. Men man behöver ju också utvärdera modellerna man bygger så vi har flera gånger åkt till flygfält och kört vår testbil till gränsera!

Men man pluggar ju inte bara på det här stället och en av mina personliga favoritsaker som vi gör är att vi åker till Åre en gång per år tillsammans och invaderar backana med frackarna! Sen har vi både baler och sittningar också som också är sjukt kul!

Jag fick helt enkelt allt jag hoppades på och lika mycket till som jag inte visste att jag skulle hoppas på! Sammanhållningen på flygsektionen är hur bra som helst och man har skaffat sig mer än en vän för livet.

Hoppas vi kanske syns i höst!

Tja! Sofia Franzel (T-19) här ✨ Jag går i femman på farkostteknik och andra året på mastern i tillämpad matematik, med i...
10/04/2024

Tja! Sofia Franzel (T-19) här ✨ Jag går i femman på farkostteknik och andra året på mastern i tillämpad matematik, med inriktning på statistisk inlärning och dataanalys. Det jag lär mig om är hur maskininlärning och statistik fungerar, hur man hanterar stora mängder data, algoritmer, komplexitet och så vidare. Det är väldigt spännande att jobba med olika maskininlärningsalgoritmer och se hur matte används för att optimera resultaten. På vårt program finns ett stort antal masters att välja mellan och matte är bara en av alla möjliga vägar! Jag valde programmet just av den anledningen och att utbildningens första tre år har ett stort fokus på matte och fysik. Vad jag inte visste när jag sökte var vilket fantastiskt studentliv som väntade och den gemenskapen jag funnit i Flygsektionen är jag evigt tacksam över. Inom sektionen har jag engagerat mig på många olika sätt, bland annat har jag tidigare varit klubbmästare/barchef och ansvarig för hemsidan (flygsektionen.se, tips!). Gillar du matte, mekanik, vill ha många masters att välja bland och är nyfiken på vår sektion så är det farkostteknik du ska välja! Många kramar, jag hoppas att vi ses i höst! 🥰❤️

Bildbeskrivningar:
🟰 Det här är jag! 🟰 Så här kan det se ut när jag pluggar 🟰 Ett projekt jag hade i en kurs gick ut på att man med olika maskininlärningsmetoder skulle optimera sina val när man spelar Blackjack. Jag har jobbat som Blackjack-dealer i många år så jag tyckte att det var lite extra roligt! 🟰 I en annan kurs hade jag ett mästarprov där en av uppgifterna innebar att man skulle skapa en algoritm för att lösa det beskrivna problemet, där fokuset låg på tidskomplexiteten/hur tidskrävande algoritmen är i relation till storleken på indatan 🟰 En ganska filosofisk slide från en föreläsning i en mattekurs 🟰 Här står jag i vår bar Arquen och häller upp öl! 🟰 Det här var ett projekt där vi med verklig data från pandemin våren 2020 skulle använda datorintensiva metoder för att med hjälp av statistik kunna dela in en period på några månader i fyra olika delar där spridningen av viruset såg ut på olika sätt. Väldigt intressant 🟰 Så här kan det se ut i vår sektionslokal T-Centralen när det är fest!

Adress

Drottning Kristinas Väg 29
Stockholm
11428

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Flygsektionen postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Universitetet

Skicka ett meddelande till Flygsektionen:

Dela