03/06/2026
Nu haver vi haft examinationer i solistisk orgel uti dagarna tre!
Ky 1 (fem studenter) måndag, ky 2 (fyra) tisdag. Vår stora klass ky 3 (fotot) hade sina prov idag. Johannes Landgren träffade dem vid introduktionsveckan ht 2023, men blev snabbt tf rektor och gick sedan i pension. Han återkommer dock ibland som gästprofessor, till allas vår glädje, och satt i juryn idag.
Vad som återstår är några av examenskonserterna - Mladen på fredag, Pontus på lördag, Vlad på tisdag. Förr i tiden var examenskonserten nog ofta synonym med orgelprov, men numera är den något av ”studentens eget ärevarv”, som visar valda delar av det speciella som var och en bär med sig ut i kyrkomusiklivet.
Det ges inget betyg vid examenskonserter, men lärarna strävar efter att vara där som lyssnare, när det inte krockar med egna åtaganden.