04/03/2019
Ni vet väl om att man kan kandidera till Kårfullmäktige-ledamot för 19/20 nu?!
Det enda man behöver göra är att gå in på https://ths.kth.se/candidate och skriva varför man passar bra som KF-ledamot (och kanske slänga upp en bild om man vill det).
Nu undrar ni säkert vad KF är för något och det är en väldigt bra fråga! Väldigt enkelt sagt är KF som SM, fast för THS. Alla beslut, verksamhetsplaner, motioner, val etc. går genom KF.
Alla sektioner har ett visst antal mandat i KF, Data har 3 st. De vi behöver välja in är 3 st ordinarie ledamöter och 2 suppleanter. Det som är viktigt att tänka på är att om vi inte har i alla fall 3 st som ställer upp tappar vi makt i KF.
Varför vill du vara med i KF?
Det kan vara många olika anledningar. Du är intresserad av THS verksamhet, vill representera Datasektionen i en högre instans än SM eller bara är allmänt politiskt-eller styrelseintresserad. Du kanske har en del frågor som du vill driva igenom, inte bara på Sektionen utan för hela THS. Du kanske anser att KTHs säkerhetspolicy MÅSTE ändras på och vill ha THS bakom dig, eller att THS måste göra en satsning på samarbete mellan sektioner?
Du kanske anser att Osqledaren inte borde ha en heltidsanställt chefredaktör, att KTH-Hockey borde vara prioritet #1 eller att restaurangen ska servera hummus varje dag?
Arbetsbörda?
Det kanske låter jobbigt att vara med i KF, men så är verkligen inte fallet. Det är 5 möten varje år (det kan också bli ett extrainsatt möte) och kanske ett par workshops.
Vi arbetar ungefär så här:
Talman utlyser kommande KF
Vi funderar om vi vill lägga en motion, ha en diskussionspunkt etc.
Skummar igenom handlingarna individuellt
Sammanstrålar ett tag innan mötet (på våra KF-fikan)
Går på mötet
Bonusar för att vara med i KF?
Till skillnad från sektionens profilkläder får du en KF-hoodie HELT GRATIS!
Andra frågor?
Fråga någon av oss på Fejan, via mailen [email protected] eller i person. Vi svarar gärna på era frågor :)