27/05/2026
Hej!
Jag tänkte ge en liten recap av arbetet och hur det rullar på just nu. Det blev lite försenat. Först åkte jag på någon covid-släng och var sjuk i ett dussin dagar, och så fort jag blev frisk drog jag på mig en hjärnskakning och blev borta drygt en vecka till. Tidslinjen har alltså fått förlängas lite, men jag känner ändå att jag ligger hyfsat i fas.
Strul i labbet har tagit längre tid än förväntat, men igår knäckte jag den sista nöten och nu är mätningarna igång. Varje mätning går rätt länge, så under tiden skriver jag det jag kan på arbetet. Med ungefär tre veckor kvar borde det finnas gott om tid att knyta ihop det rätt okej.
Utöver det hade vi avtackning för kandidat- och masterstudenter förra veckan. Det var en förvånansvärt fin stund. Inte för att jag trodde något annat, men jag sprang dit direkt från labbet och det blev som en påminnelse om att det faktiskt bara är tre veckor kvar. Man fick en chans att småklappa sig själv på axeln lite i förtid, snacka med klasskamraterna och tänka tillbaka på tiden som varit.
Jag tror att man lätt kan fastna i att blicka så långt framåt. Kandidatexamen blir lätt bara ett steg i trappan för dem som vill gå vidare till master och sedan kanske doktorera. Då värderar man kanske inte sin kandidat så högt i stunden, eftersom blicken redan är fäst vid en mållinje längre fram i det akademiska loppet.
Men jag tror det är viktigt att vara tillräckligt ödmjuk att låta sig vara stolt över att stå där med en ros i handen. För mig personligen har det definitivt funnits stunder under de här tre åren, framför allt i början, då kämpiga tider fick mig att tvivla på om jag skulle bita i eller ge upp och hitta på något annat. Jag valde fysik för att det var roligt, utmanande och därför värt att ägna sig åt. Och jag är glad att jag bet i. Det har varit fantastiskt kul, och det fina är att mer väntar.
Med det sagt är det dags att ladda för sista rycket med kandidatarbetet. Sedan väntar nästa lopp.
Erik Elfwing, studentambassadör
English translation:
Hello!
I thought I would give a little recap of the work and how things are going right now. It got a bit delayed. First, I caught some covid-like thing and was sick for about a dozen days, and as soon as I got better I managed to get a concussion and was gone for a little over another week. So the timeline has had to be extended a bit, but I still feel like I am reasonably on track.
Some trouble in the lab has taken longer than expected, but yesterday I finally cracked the last nut and now the measurements are underway. Each measurement takes quite a while, so in the meantime I am writing the parts of the thesis that I can already write. With about three weeks left, there should be plenty of time to tie everything together reasonably well.
Apart from that, we had a farewell event for bachelor’s and master’s students last week. It was a surprisingly nice moment. Not that I thought it would not be, but I ran there straight from the lab and it became a reminder that there are actually only three weeks left. It gave us a chance to pat ourselves on the back a little in advance, talk to classmates, and think back on the time that has passed.
I think it is easy to get stuck looking too far ahead. The bachelor’s degree can easily become just another step on the staircase for those who want to continue to a master’s, and maybe later a PhD. In that mindset, you might not value your bachelor’s degree very highly in the moment, because your eyes are already fixed on a finish line further ahead in the academic race.
But I think it is important to be humble enough to let yourself be proud of standing there with a rose in your hand. For me personally, there have definitely been moments during these three years, especially in the beginning, when difficult periods made me doubt whether I should push through or give up and do something else. I chose physics because it was fun, challenging, and therefore worth pursuing. And I am glad I stuck with it. It has been incredibly fun, and the nice thing is that there is more to come.
With that said, it is time to gear up for the final push with the bachelor’s thesis. Then the next race awaits.
Erik Elfwing, Student Ambassador
Institutionen för fysik vid Stockholms universitet. / Department of Physics at Stockholm University