12/06/2026
🌟Veckans hippolog🌟
Jag heter Elvira Nilsson och jag gick hippologprogrammet inriktning ridhäst 2021-2024.
Idag jobbar jag på Gustavsbergs Hästcenter på Värmdö utanför Stockholm. Jag började jobba här som ridlärare efter sommaren 2024 och efter ett halvår gick jag upp på rollen som ridskolechef.
Jag har otrolig nytta av programmet i mitt yrkesliv idag. Man får en bred och stadig grund att stå på, både genom den vetenskap och forskning man får ta del av och sätta sig in i under utbildningen, och av erfarenheten och det gedigna intresset av alla lärare i samtliga ämnen. Att få vara i den miljön tillsammans med sina klasskamrater som kommer från något olika hästbakgrunder, gör också att man får ta del av olika perspektiv och vidgar synen ännu mer. Det händer ofta att jag ringer klasskompisar eller andra hippologer när frågor dyker upp i vardagen och på jobbet. Förutom ett värdefullt nätverk har jag också fått vänner för livet! Så jag har alla lärare, klasskompisar och inte minst de fantastiska skolhästarna att tacka för så mycket.
Till dig som funderar på att söka, sök!
Rid så många olika hästar du kan, och träna på att analysera din ridning. Prata med folk som gått utbildningen! Jag tror också att det är en fördel att ha arbetslivserfarenhet från branschen sedan tidigare. Jag kan se att jag hade nytta av det både i beslutet att söka och under utbildningens gång.
När du väl är där, var nyfiken och ödmjuk och fråga på! Det finns så mycket att ta del av och lära, och vi blir aldrig klara. Jag kommer på nya frågor hela tiden som jag hade velat ställa till mina lärare och jag längtar ofta tillbaka.
Jag hade gjort det igen. Lycka till! 😊
/Elvira
📸: Elviras privata